Hur gör jag?
Börja med ord som barnet tycker om. Det ska vara roligt för barnet. Är barnet ointresserat, vänta ett par dagar eller veckor och försök igen. Gör det till en spännande lek.
Berätta en saga med hjälp av ett par ord (t.ex. fängelse, tjuv, polis, aj aj, lastbil, springer, klocka). ”Här kommer en tjuv. Han tar en klocka, aj aj. Här kommer polisen, han springer efter tjuven. Tjuven springer snabbt. Nu tar polisen tjuven. Tjuven måste åka lastbil till fängelset. Nu tar polisen ut tjuven ur lastbilen och sätter honom i fängelset. Här sitter tjuven nu i fängelset”. Korten används varje gång ordet nämns. Ordet lastbil blir som en lastbil, och ordet tjuven får sitta bredvid ordet fängelse.
När ni åker och handlar, ge barnet 2-3 kort på varor ni ska handla, t.ex. mjölk, saft och jordgubbar och låt barnet ansvara för dessa varor i affären.
Om ni ska åka någonstans, ta med 2-3 kort med ord som berättar vad ni ska göra, hur ni ska åka dit, eller vem ni ska träffa. Låt barnet hålla i dessa kort under resan. Tåg, buss, bil, parken, gunga, hink, spade, dagis, mormor, skog, bada etc.
När ni ska äta mat, ta fram två eller tre kort på det ni ska äta, t.ex. ”fisk”, ”ärtor” och ”potatis”. Berätta för barnet vad som är vad och lek lite med orden.
Låt barnet få välja mellan ”mjölk” eller ”saft” eller ”två” eller ”tre” köttbullar, ta fram korten och fråga barnet vad det vill ha. Lägg sedan kortet barnet valt vid glaset eller tallriken när barnet äter och dricker.
Lek med kroppsdelarna. Sätt lappen ”öga” bredvid ditt öga och säg, ”det här är pappas tredje öga”.
Lägg barnet på ett stort papper. Rita konturerna med en penna så att det blir en teckning av barnet. Sätt dit korten med de olika kroppsdelarna.
Lek med klädesplagg och färger. Vill barnet ha ”kjol” eller ”byxor” idag? ”Blå” eller ”vita” byxor? Väljer barnet blå byxor, låt barnet hålla i dessa kort.
Ta fram 3 djur. Barnet pekar på ett djur ”hund” och du låter som det djuret (voff voff). Upprepa flera gånger. Sedan låter du som ett av djuren (voff voff) och barnet får försöka att peka på ordet ”hund”.
Lek med väder. Ett exempel. När det är ”regn” ser man ingen ”sol”. Då får man ha på sig ”regnjacka”, ”galonbyxor” och ”gummistövlar”. När det är ”regn” är det många ”moln” på ”himlen” som nästan är ”svart”. Ibland är det mycket ”vind” och ibland är det ”åska” och en ”blixt” kan slå ned. Vid ”regn” kan man ”hoppa” i en ”vattenpöl”.
När barnet kan ca 100 ord prova och sätt ihop dem. Barnet plockar ut ett par ord och ni kan sätta ihop orden till meningar.
Ovan har vi sett ett pedagogiskt närmande som används mycket i Sverige.
Pionjärn av den här metoden är Glenn Doman från USA. Han baserade den här metoden på hjärnforskningen och metoden användes först på barn som fötts med hjärnskador. Metoden fungerade så pass bra att den började tillämpas på andra barn också. Doman rekommenderar att man använder en grupp med 5 kort. Dessa kort visas för barnet tre gånger per dag. Efter fem dagar roterar man in ett nytt kort samtidigt som man tar bort ett gammalt. Efter en första genomgång när man förklarat ordet och lekt lite runt ordet, visar man dessa ord snabbt efter varandra. Att visa dessa fem kort ska inte ta mer än tio sekunder. Varje gång du visar korten, peka på ordet från vänster till höger samtidigt som du läser ordet. Du behöver inte peka på den bokstav du uttalar, utan det viktiga är att barnet förstår att ordet läses från vänster till höger. Enligt Doman kan man jobba med upp till tre grupper åt gången. Mellan de olika grupperna bör man ha en paus på 15-30 min. Doman talar om att det är mycket viktigt att säga ordet högt och tydligt. Repetition är mycket viktigt och genom det här sättet, ser barnen varje ord 15 gånger. Det absolut viktigaste är att barnet alltid har roligt och att man slutar innan barnet vill sluta. Man ska också undvika att testa barnet. Om du är nyfiken kan du lägga ut ett par ord på bordet och be barnet leta efter ett av dem. Ni kan även låtsas ha en tävling då du och barnet ser vem som kan läsa ordet först. Försök dock att vänta ett par veckor. Har du ett barn som är över tre år kan du ganska tidigt börja sätta ihop orden. Detta för att göra det intressantare för barnet.
Ytterligare en metod rekommenderar att om ordet är tå, så låt barnet titta, känna, smaka och lukta på sin tå. Är ordet docka, ta fram dockan och låt barnet utforska den samtidigt som ordet. Detta är extra viktigt hos små barn.